Niet kunnen slapen

thumbnail

Vrijwel iedereen kan wel eens slecht slapen. Je ligt de hele nacht te woelen en telt de tijd af tot je wekker alweer afgaat. Tien procent van de Nederlanders heeft zelfs serieuze slaapproblemen. Slecht slapen is een belangrijk probleem. Een slechte nachtrust vergroot de kans op ziektes en infecties. Daarnaast kan het zorgen voor stemmingsproblemen en (over)vermoeidheid. Het is dus ook belangrijk om iets te doen aan slaapproblemen.

Ik kan niet slapen
We kennen het al vanaf de kindertijd: ‘ik kan niet slapen’. Niet kunnen slapen kan enorm veel verschillende oorzaken hebben. Soms is het puur toeval dat je even de slaap niet kunt vatten. Vervolgens wil je steeds liever slapen en ga je steeds meer je best doen, waardoor je juist niet in slaap valt. Zeker wanneer je gaat letten op hoe laat het al is, wordt het steeds moeilijker om in slaap te vallen.

Vaak kun je niet slapen doordat er nog iets in je hoofd speelt dat je niet de rust geeft om in slaap te gevallen. Denk hierbij aan stress op het werk, school of bijvoorbeeld problemen in de relationele sfeer. In bed is het donker en heb je geen prikkels van buitenaf. Je hebt daardoor alle tijd om uitgebreid te gaan nadenken over dingen en zelfs te gaan piekeren. Hierdoor word je echter niet moe, waardoor je ook de slaap niet vat. De truc is om je gedachten zoveel mogelijk uit te schakelen zodra je in bed gaat liggen. Slaap is om tot rust te komen, maar die rust moet je jezelf wel gunnen.

Slecht slapen kan ook worden veroorzaakt door lichamelijke klachten. Dit kan bijvoorbeeld jeuk zijn, maar ook niet lekker kunnen liggen. Een slechte matras kan slapeloze nachten veroorzaken. Het is dus belangrijk om niet te bezuinigen op een goede matras.

Tips tegen slaapproblemen
Niet kunnen slapen heeft invloed op je functioneren overdag. Met enkele tips kan je ervoor zorgen dat je een betere nachtrust hebt. Een belangrijke tip is om te zorgen voor een goed verduisterde kamer. Als het donker is, maken je hersenen het stofje melatonine aan. Dit is eigenlijk het slaaphormoon. Melatonine maakt je moe. Wanneer het licht is maak je dit stofje niet (voldoende) aan. Ook als je de hele avond op een fel scherm van je computer, televisie of telefoon kijkt, verstoor je de natuurlijke aanmaak van melatonine.

Elektronica zoals je telefoon en de televisie kun je sowieso beter vermijden vlak voor het slapen gaan. Je krijgt veel informatie binnen die allemaal verwerkt moet worden door je hersenen. Het is beter om voor het slapen gaan je hersenen al wat meer rust te geven. Leg dus ook niet je telefoon naast je kussen. De verleiding om nog even je mail of Facebook te checken is vaak te groot. Het lichaam moet de kans krijgen om slaperig te worden.

Let er ook op wat je eet en drinkt ’s avonds. Drinken als koffie en cola bevat cafeïne. Cafeïne maakt je actiever, waardoor het lastiger is om in slaap te vallen. Over eten voor het slapen gaan verschillen de meningen. Sommige mensen slapen lekker met een volle buik, anderen juist niet.

Probeer bij slecht slapen niet te snel slaapmiddelen te nemen of alcohol te gebruiken als slaapmutsje. Hoewel het voor sommigen goed werkt, loop je het risico dat je op den duur helemaal niet meer kan slapen zonder een slaapmiddel of alcohol te nemen. Op de lange termijn kunnen deze middelen dan juist voor slaapproblemen zorgen.

Tenslotte werkt het goed om een slaapritueel voor jezelf te creëren. Dat kan al zo simpel zijn als naar de wc gaan en vervolgens je tanden te poetsen voordat je naar bed gaat. Door dit ritueel altijd uit te voeren voor het slapen gaan, associeert je lichaam het op den duur met slapen. Je wordt tijdens het ritueel al moe, waardoor je sneller inslaapt.

Geef een reactie

Back To Top