Het vinden van een kantoorpand kan erg lastig zijn. Zeker in Amsterdam. Er zijn namelijk veel factoren waar je rekening mee moet houden. Zoals dat het kantoorpand bij de bedrijfscultuur moet passen of dat het groot genoeg moet voor al je personeel. Daarnaast is de locatie ook een belangrijke factor. Hoe weet je nou welke je moet kiezen? En waar moet je rekening mee houden? Daar gaan wij je bij helpen.
Stap 1: Budget
Een kantoorruimte huren in Amsterdam kan erg prijzig zijn. Het kan handig zijn om van tevoren een budget op te stellen. Als je een beginnend bedrijf hebt zijn kantoor kosten het soort kosten waar je liever niet te veel geld aan uitgeeft. Ook als je niet krap bij kas zit is het gewoon verstandig om een budget vast te zetten. Denk bij het opzetten van een budget aan de volgende dingen: ga je een bedrijfspand delen met andere bedrijven? Dit kan namelijk een hoop kosten schelen. Ga je voor een all-in prijs? Ook dit kan veel extra maandelijkse kosten beperken. Denk je de perfecte kantoorruimte gevonden te hebben maar is hij net iets boven budget? Onderhandel dan over de huurprijs of vraag huurkorting!
Stap 2: Locatie
Stap 2 maar zeker niet onbelangrijk: zoek een locatie. Amsterdam lijkt klein maar er zijn onwijs veel verschillende buurten en plekken voor kantoorpanden. Wil je bijvoorbeeld een kantoorruimte in Amsterdam Centrum? Of juist wat meer in de buurt van de Ringweg A10? Misschien woon je zelf in het oosten van Amsterdam en komt het voor je collega’s/personeel wel beter uit als het kantoorpand zich in Amsterdam Oost zou bevinden. Dat zijn allemaal dingen waar je naar kunt gaan kijken. Daarnaast moet er natuurlijk wel wat beschikbaar zijn binnen jouw budget.
Stap 3: Vierkante meters
Vervolgens ga je kijken naar het aantal M2 oppervlakte. Dit is iets wat bedrijfsafhankelijk is. Je gaat een team van 15 man namelijk niet in een te groot kantoorpand zetten. Als je verwacht dat je bedrijf veel gaat groeien lijkt dit misschien de slimste optie maar een te groot kantoorpand kan de sfeer van je kantoor sterk afnemen. Kies daarom een oppervlakte die niet te groot is maar ook zeker niet te klein. Als je merkt dat je bedrijf een snel groeiend bedrijf is zou je ook nog voor flexibele kantoorruimtes kunnen kiezen waarbij bijvoorbeeld een mogelijkheid is om wanden erin te zetten of weg te halen. Op die manier behoud je de sfeer als het klein is maar kun je makkelijk opschalen naar een groter pand.
Stap 4: Type kantoorpand
Na je budget, locatie en oppervlakte te hebben bepaald ga je kijken naar het type kantoorpand. Ja, ook dit is overal heel verschillend en ook erg bedrijfsafhankelijk. Er zijn verschillende opties om uit te kiezen zoals:
- Kantoorconcept: dit omvat het hele plaatje. Het bevat vergaderruimtes, een centrale ruimte en meestal ook een bedrijfsrestaurant/kantine.
- Business center: Dit houdt meestal in dat het pand al gemeubileerd is, er een receptioniste bij de ingang zit en er ook vergaderruimtes aanwezig zijn. Meestal heeft dit type kantoorpand een lagere prijs dan een kantoorconcept.
- Bedrijfsverzamelgebouw: dit is vaak de goedkoopste optie en is erg populair. Dit soort panden liggen vaak aan of dichtbij een snelweg en zijn dus goed bereikbaar. Ook zijn er meerdere bedrijven in dit soort panden gevestigd.