Lachen is gezond

thumbnail

Dat lachen gezond is, is bij veel mensen bekend. Eens goed lachen is zelfs goed voor je. Helaas wordt er nog niet voldoende gelachen en veel mensen vergeten door allerlei drukke activiteiten om eens goed te lachen.

We hebben als mensen de vaardigheid humor. Dankzij humor kunnen we problemen kleiner maken en positief naar bepaalde problemen kijken, die hierdoor te overwinnen lijken. Vrolijke mensen – die dus veel lachen – zijn vaak ook gezonder dan mensen die veel piekeren. Tijdens het lachen wordt een hormoon genaamd endorfine aangemaakt door de hersenen. Dit hormoon zorgt voor een pijnstillend en kalmerend effect. Door veel te lachen wordt het immuunsysteem verbeterd en hierdoor ben je niet zo snel vatbaar voor ziektes en infecties.

Lachtherapie
Wil je vaker lachen en profiteren van de voordelen, maar heb je moeite om je eens goed te laten gaan? Lachtherapie kan uitkomst bieden. Deze therapie is overgewaaid vanuit India en is een vorm van meditatie. Zo leer je te ontspannen en kun je genieten van een bepaald moment. Tijdens de therapie leer je zomaar, zonder reden, te lachen. Dit is absoluut niet geforceerd, maar doordat je ongeremd gaat lachen, kun je je heerlijk ontspannen en stopt je hoofd met malen als het gaat om negatieve gedachtes.

Lachsessie
Voor lachtherapie hoef je in principe niet de deur uit. Je kunt namelijk ook thuis aan de slag. Als je wilt beginnen met deze therapie kun je een lachsessie het beste in de ochtend doen. Zo voel je voor de rest van de dag het effect. Je hoeft er ook niet veel tijd voor vrij te maken, want het kan onder de douchen, wanneer je je aankleed of bij het klaarmaken van het ontbijt.

Een lachsessie kun je indelen in drie stappen. Eerst doe je oefeningen om je lichaam los te maken. Dit kunnen rek- en strekoefeningen te zijn. Daarna begin je met lachen. In het begin is dit geforceerd en daardoor moeilijk zijn, maar je zult als je blijft lachen langzaam maar zeker in een schaterlach komen. Na het lachen zul je waarschijnlijk merken dat je je ontspannen voelt.

Wellicht denk je: zo’n lachtherapie is niets voor mij; dat is meer voor zweverige mensen. Veel mensen die aan lachmeditatie doen waren vooraf sceptisch, maar lachtherapie helpt echt. Ook in je zelf lachen is in de ogen van mensen raar, maar je moet even over deze drempel heen. Je kunt eventueel ook in groepstherapie gaan. Dan is de drempel minder hoog.

Geef een reactie

Back To Top